Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se
Starta eller stoppa snurran
  • Ran i ytläge

Autonom undervattensfarkost - Ran

En autonom undervattensfarkost (AUV = Autonomous Underwater Vehicle) är utrustad med en mängd instrument som samlar in data under ett förprogrammerat dyk. Den rör sig snabbare än en ROV och kan därför tillryggalägga längre sträckor på kortare tid.

Göteborgs universitets AUV – kallad Ran – har mycket god noggrannhet på navigeringen och bär högupplösande akustiska sonarer och andra karteringsinstrument. Det finns endast ett fåtal AUV:er av Rans kapacitet tillgängliga för forskning i världen. På grund av sina goda navigeringsegenskaper kan den utföra uppdrag under havsis, och den har använts framgångsrikt bland annat i Antarktis och under is i Östersjöns kustvatten.

Ran ingår i den nationella forskningsinfrastrukturen MUST (Mobile Underwater System Tools), finansierad av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse. Infrastrukturen är öppen för externa användare för främst forskningsändamål. I begränsad omfattning kan även kommersiella aktörer hyra Ran.

Data, prestanda och utrustning på Ran

Tillverkare: Kongsberg Maritime A/S, Horten, Norge

Modell: Hugin

Längd: 7.5 meter

Vikt: 1850 kg (torr)

Hastighet: 1-7 knop, marschfart 4 knop

Maximalt dykdjup: 3000 meter

Maximal längd och tid för dyk: 300 km och 36 h

Ritning på HUGIN (pdf)
Utrustad med:

  • CTD = mätare för konduktivitet (praktisk salinitet), temperatur och tryck (djup), SeaBird 911 19plusv2 (dubbla system)
  • syrgasmätare, SeaBird SBE43 (dubbla system)
  • koldioxidmätare, Contros HydroC
  • nitratmätare, SeaBird Deep SUNA
  • klorofyll-/turbiditetsmätare, SeaBird WetLabs ECOtriplet (FLBBCD)
  • sidscannande sonar (= akustisk ”kamera”), EdgeTech 2205. Frekvenser 75/410 kHz (1-6 km range)
  • bottenpenetrerande sonar (= akustisk ”röntgenkamera”), EdgeTech DW216 med konfigurerbar chirp
  • positioneringssystem DVL-supporterad Honeywell Hg9900, ger en noggranhet på bättre än 0.08% av färdavstånd
  • akustisk kommunikation under vattnet, 2-3 km mellan fartyg och AUV
  • satellit-, radio- och WiFi-kommunikation i ytläge
     

Det finns ett enklare system för att sjösätta och ta upp Ran (launch and recovery) vid strandnära arbete. Ett mer avancerat system för öppet vatten håller på att införskaffas.


Ett enklare system för sjösättning och upptagning av Ran

Fler bilder av det enklare systemet för sjösättning och upptagning (pdf)

Ritning på det enklare systemet för sjösättning och upptagning (pdf)Ran förvaras och transporteras i en 25 fots container. För att manövrera Ran behövs också en 10 fots servicecontainer ombord.


25 fots container till vänster och 10 fots till höger

Ritning på 25 fots container (pdf)

Ritning på 10 fots container (pdf)

Priser

Exkl. moms

Forskningsprojekt > 2 dagar (2 tekniker med ombord): 37,000 kr/dygn
Forskningsprojekt < 2 dagar (1 tekniker med ombord): 27,000 kr/dygn
Kommersiella projekt: 137,000 kr/dygn
Service, reservdelar, förbrukningsmaterial och teknisk support ingår.
Kostnader för transport, planering, resor för teknisk personal, mobilisering och demobilisering tillkommer.

Ran används ofta från vårt forskningsfartyg Skagerak som också är tillgängligt för forskningsprojekt.

Forskningsresultat

Nyheter

Kontakt

Bokning
Niklas Andersson
031-786 95 19

Utrustning
Anna Wåhlin
031-786 28 66

Ran startar

Sidansvarig: Martin Larsvik|Sidan uppdaterades: 2020-06-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?