Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskningsfartygets propeller testas

Nyhet: 2014-12-09

Ytterligare ett steg har tagits i bygget av Göteborgs universitets nya forskningsfartyg. Nu har modellförsök i kavitationslaboratorium utförts för att testa fartygets propeller.

Propellerkavitation uppstår då trycket i vattenskiktet närmast propellern blir så lågt att kokpunkten uppnås. När bubblorna av vattenånga kollapsar uppstår mer eller mindre kraftiga tryckstötar vilka resulterar i hydroakustiskt buller och tryckpulser mot skrovet.

- Det går inte att helt att eliminera kavitation vid alla förekommande driftskonditioner, men det gäller att redan på designstadiet få bekräftat att kavitation inträffar så sent som möjligt. Detta är naturligtvis än mer viktigt för nya Skagerak där mycket strikta buller och vibrationskrav måste infrias, säger skeppsbyggnadsingenjör Jan Bergholtz.

De preliminära resultaten från försöken ser mycket lovande.

- Man kan vid 12 knops fart skönja en svag randvirvel i de övre bladpositionerna mellan 5° och 30°, men vid 6 knops fart är propellern helt fri från kavitation. De uppmätta tryckpulserna motsvarar för båda fall vibrationshastigheter väl under 1 mm/s, säger Jan Bergholtz.

 Se filmen ovan

 

AV:

Artikeln publicerades först på: science.gu.se

Sidansvarig: Martin Larsvik|Sidan uppdaterades: 2020-01-14
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?